BAHAGIAN C
-Merupakan salah sebuah karangan yang perlu dijawab oleh murid-murid tahap 2 dalam kertas Penulisan Bahasa Melayu (012) di mana mereka dikehendaki membuat ulasan tentang petikan atau bahan rangsangan yang diberi.
-Sebelum membuat ulasan murid perlulah tahu menentukan nilai murni dalam setiap pernyataan yang terkandung dalam bahan rangsangan tersebut.
-Ulasan yang dibuat mestilah berkisar tentang petikan sahaja.
-Jumlah markah bahagian ini adalah sebanyak 20 daripada 60.
A.SENARAI NILAI MURNI
RAJIN
|
BERTANGGUNGJAWAB
|
TOLONG-MENOLONG
|
BERDIKARI
|
BEKERJASAMA
|
KEBEBASAN
|
BAIK HATI
|
BERSIKAP SEDERHANA
|
PEMURAH/MURAH HATI
|
BIJAKSANA / BIJAK MEMBUAT KEPUTUSAN
|
JUJUR
|
BERWAWASAN / BERCITA-CITA TINGGI
|
AMANAH
|
DEDIKASI
|
RELA/SANGGUP BERKORBAN
|
BERDIKARI
|
MENGHARGAI MASA
|
BERTOLERANSI / BERTOLAK ANSUR
|
MENGHARGAI / MEMBALAS JASA
|
MEMPUNYAI JATI DIRI
|
PRIHATIN
|
BERANI
|
BERDISIPLIN
|
HORMAT / MENGHORMATI
|
MENJAGA KEBERSIHAN
|
PERAMAH/MUDAH MESRA
|
MENJAGA KESIHATAN
|
IKHLAS
|
MENJAGA KESELAMATAN
|
KASIH SAYANG/ SIMPATI
|
SEMANGAT PATRIOTIK
|
RASIONAL
|
TABAH/SABAR/CEKAL
|
TAAT / PATUH
|
BERADAB SOPAN
|
SEMANGAT BERMASYARAKAT/ KEJIRANAN
|
B.MODUL JELMAAN
CONTOH MODUL YANG SAYA GUNAKAN UNTUK MENENTUKAN NILAI MURNI
BIL
|
PENYATAAN
|
NILAI
|
1
|
Membawa bekal / menabung
|
berjimat cermat
|
2
|
Berjalan kaki ke sekolah
|
menjaga kesihatan
|
3
|
Bangun awal
|
berdisiplin / menepati masa
|
4
|
Berbaris ketika naik bas / masuk ke kelas
|
berdisiplin
|
5
|
Menyapu sampah
|
rajin / mementingkan kebersihan
|
6
|
Bersalam / mencium tangan ibu
|
menghormati
|
7
|
Membaca buku / mengulang kaji
|
rajin,
|
8
|
Melaksanakan tugas yang diberi
|
bertanggungjawab / amanah
|
9
|
Memandang ke kanan dan kiri ketika hendak melintas
|
berhati-hati / berwaspada
|
10
|
Mandi / menggosok gigi / berpakaian bersih
|
mementingkan kebersihan / kesihatan
|
11
|
Bersarapan bersama keluarga
|
kasih sayang / mementingkan kesihatan
|
12
|
Sembahyang / solat
|
taat
|
13
|
Berdiri tegak semasa lagu Negaraku
|
patriotisme / menghormati
|
14
|
Sayang akan negara
|
patriotisme / bertanggungjawab
|
15
|
Belajar bersungguh-sungguh
|
tekun / gigih / rajin
|
16
|
Memberi salam
|
menghormati
|
17
|
Pergi ke perpustakaan
|
mencintai ilmu / menghargai masa
|
18
|
Menyediakan jadual harian
|
berdisiplin / menghargai masa
|
19
|
Menziarahi kawan sakit / di hospital
|
prihatin / kasih sayang
|
20
|
Bertegur sapa sesama jiran
|
semangat kejiranan / hemah tinggi
|
21
|
Makan / berbual-bual / bercuti
bersama keluarga
|
kasih sayang
|
22
|
Bergotong- royong
|
kerjasama
|
23
|
Menziarahi / berkunjung ke
rumah jiran /rakan
|
semangat kemasyarakatan / kasih sayang
|
24
|
Menelefon bomba / ambulans apabila berlaku kecemasan
|
cepat bertindak / tanggungjawab
|
25
|
Menderma / bersedekah /memberi bantuan
|
baik hati / pemurah
|
26
|
Memaafkan kesalahan orang lain
|
hemah tinggi / baik hati
|
27
|
Menolong haiwan
|
baik hati / kasih sayang / belas kasihan
|
28
|
Mengendalikan perlawanan dengan adil
|
amanah / tanggungjawab
|
29
|
Menyelamatkan kawan lemas
|
setia kawan / kasih sayang / berani
|
30
|
Memulangkan barang yang dijumpa
|
jujur
|
31
|
Menjaga adik semasa ketiadaaan ibu bapa
|
tanggungjawab / kasih sayang
|
32
|
Berterima kasih
|
bersyukur
|
33
|
Masak makanaan untuk keluarga /
anak
|
tanggungjawab / kasih sayang / rajin
|
34
|
Mengakui kesilapan / menyedari kesilapan
|
insaf / jujur
|
35
|
Makan dengan sopan
|
hemah tinggi / tertib
|
36
|
Bercakap dengan lemah- lembut
|
Hemah tingggi / sopan / berbudi bahasa
|
37
|
Memakai pakaian sekolah / lencana
|
berdisiplin / patuh
|
38
|
Mendengar nasihat
|
patuh / akur
|
39
|
Meminta izin guru / ibu bapa
|
menghormati
|
40
|
Membantu rakan yang bermasalah
|
baik hati / kasih sayang
|
41
|
Menumpukan perhatian semasa guru mengajar
|
endah / tekun
|
42
|
Membeli / memberi
cenderahati / hadiah / buah
tangan
|
baik hati / menghargai / kasih sayang
|
43
|
Berdoa kepada tuhan untuk keluarga, rakan
|
kasih sayang / prihatin
|
44
|
Tidak menconteng dinding
sekolah
|
berdisiplin
|
45
|
Mempunyai hobi
|
menghargai masa
|
46
|
Memuji keindahan
|
bersyukur, menghargai
|
47
|
Tidak terpengaruh hasutan rakan
|
rasional /
|
48
|
Menerima pendapat orang lain
|
toleransi / rasional
|
49
|
Terselamat daripada bencana / kemalangan
|
bersyukur
|
50
|
Menyimpan alatan di tempat asalnya
|
berdisiplin / tanggungjawab
|
51
|
Menyusun buku mengikut jadual waktu sekolah
|
berdikari / rajin / tanggungjawab
|
52
|
Bercita-cita tinggi
|
berwawasan tinggi
|
53
|
Menerima pendapat/cadangan
|
rasional / toleransi
|
54
|
Beratur menunggu giliran
|
berdisiplin / bertimbang rasa
|
55
|
Berhasrat untuk mencapai kecemerlangan
|
berwawasan tinggi
|
56
|
Menyanjungi guru
|
mengenang jasa / menghormati
|
57
|
Tidak pernah berputus asa
|
tabah / cekal
|
58
|
Melayanan tetamu dengan mesra
|
kasih sayang / hemah tinggi
|
59
|
Bersimpati akan bebanan ayah ibu
|
prihatin / kasih sayang
|
60
|
Membuang sampah ke dalam tong sampah
|
berdisiplin / mementingkan kebersihan
|
61
|
Mengotakan janji
|
amanah
|
62
|
Bersikap tidak keterlaluan / tidak menujuk-nunjuk
|
bersedarhana / rendah diri / hemah tinggi
|
63
|
Berfikir sebelum melaksanakan sesuatu
|
rasional
|
63
|
Melakukan sesuatu yang tidak melanggar peraturan
|
patuh
|
64
|
Berkongsi masalah sesama rakan
|
kasih sayang / setia kawan
|
65
|
Tidak sombong / meninggi diri
|
rendah diri /
|
66
|
Rela berkorban nyawa
|
Ikhlas / pqtriotisme
|
67
|
Melaksanakan tugas tanpa merungut
|
dedikasi / ikhlas
|
68
|
Membalas budi ibu bapa/ guru/ rakan/jiran
|
mengenang jasa / menghargai
|
69
|
Berucap di hadapan kelas/perhimpunan/majlis
|
berani
|
70
|
Bersedia menghadapi cabaran
|
berani / yakin
|
71
|
Rela mengorbankan masa dan tenaga
|
dedikasi
|
72
|
Melakukan tanpa mengharapkan balasan
|
ikhlas
|
73
|
Bersatu padu dalam hidup
bermasyarakat
|
kerjasama / bermuafakat
|
74
|
Percaya akan kebolehan diri sendiri
|
yakin
|
75
|
Menjaga perlakuan / pertuturan
|
hemah tinggi
|
76
|
Bersepakat dalam menjalankan sesuatu pekerjaan
|
bermuafakat
|
77
|
Mengambil berat keperluan dan perasaan orang lain
|
bertimbang rasa / bertolak ansur
|
78
|
Mencipta sesuatu dengan bahan terbuang
|
kreatif / yakin /
berani mencuba
|
79
|
Mengutamakan golongan orang tua / kanak-kanak
|
kasih sayang / baik hati / hemah tinggi
|
80
|
Tidak meninggikan suara apabila
bercakap
|
hemah tinggi / sopan
|
81
|
Menghadiri kenduri di kawasan tempat tinggal
|
semangat kejiranan / peka
|
82
|
Menolong ibu menghidangkan makanan
|
rajin / baik hati
|
83
|
Membeli barang yang perlu sahaja
|
berjimat cermat
|
84
|
Belajar mengikut jadual yang dibuat sendiri
|
berdisiplin / menepati masa
|
85
|
Datang awal ke sekolah
|
menepati masa
|
86
|
Merawat binatang yang cedera
|
prihatin / baik hati / cepat bertindak
|
87
|
Menolong kawan yang pernah menolong kita
|
setia kawan
|
88
|
Berhenti apabila lampu isyarat merah menyala
|
patuh
|
89
|
Ingin melanjutkan pelajaran ke menara gading
|
berwawasan tinggi
|
90
|
Minum air lapan gelas sehari
|
mementingkan kesihatan
|
91
|
Memeriksa keadaan kereta sebelum memandu
|
cermat / teliti / tanggungjawab
|
92
|
Membalut buku-buku teks sendiri
|
berdikari
|
93
|
Melakukan kerja tanpa mengharap balasan
|
ikhlas
|
94
|
Memberi baki wang yang terlebih dipulangkan
|
jujur
|
95
|
Menerima kekalahan pasukan
|
semangat kesukanan
|
96
|
Tidak merungut menghadapi dugaan hidup
|
tabah / cekal
|
97
|
Menyesali kesalahan yang pernah dibuat
|
insaf
|
98
|
Menghadiri aktiviti kokurikulum di sekolah
|
aktif
|
99
|
Mengadakan sambutan Hari Guru / Hari Ibu / Hari Bapa
|
menghargai / mengenang jasa
|
100
|
Menanam pokok bunga pada waktu lapang
|
menghargai masa
|
101
|
Menbelek-belek baju yang hendak dibeli
|
teliti
|
102
|
Mengemas tempat tidur apabila bangun
|
berdikari
|
103
|
Merindui keluarga yang jauh di kampung
|
kasih sayang
|
104
|
Mendengar dan mengikuti arahan guru / ibu bapa
|
patuh / akur
|
105
|
Menjalankan tugas mengikut jadual tugasan
|
amanah / tanggungjawab
|
106
|
Hampir terjatuh keran hendak cepat
|
berhati-hati
|
107
|
Memberi perangsang kepada murid-murid
|
tanggungjawab
|
108
|
Segera meminta maaf
|
hemah tinggi
|
109
|
Segera berlari untuk mendapatkan pertolongan
|
cepat bertindak
|
110
|
Berjanji tidak akan mengulangi kesalahan lagi
|
insaf
|
111
|
Bersalaman dengan datuk dan nenek
|
menghormati
|
112
|
Makan makanan yang tidak berkhasiat
|
mementingkan kesihatan
|
113
|
Berazam untuk mengubah kehidupan keluarga
|
berwawasan tinggi
|
114
|
Sanggup mengajar dengan percuma
|
ikhlas
|
115
|
Menegur rakan yang berbuat salah
|
berani
|
116
|
Berjumpa guru jika ada masalah dalam pelajaran
|
berani
|
117
|
Berdoa agar rakan cepat sembuh
|
setia kawan / kasih sayang / prihatin
|
118
|
Memberi cenderamata kepada penceramah
|
menghargai
|
119
|
Kagum akan keindahan alam
|
cinta akan alam sekitar / bersyukur
|
120
|
Memberi tempat duduk kepada wanita mengandung
|
baik hati / bertimbang rasa
|
121
|
Merayau-rayau di pusat membeli-belah
|
menghargai masa
|
122
|
Memandu tanpa lesen
|
patuh
|
123
|
Membuang sampah ke dalam sungai
|
tanggungjawab
|
124
|
Membaca novel sementara menunggu ibu bapa
|
rajin / menghargai masa
|
125
|
Menolong ayah berkebun pada hujung minggu
|
rajin / kasih sayang
|
126
|
Menyusun buku-buku di rak yang telah disediakan
|
berdisiplin
|
127
|
Membeli buku di pameran buku
|
mencintai ilmu
|
128
|
Berhati-hati semasa menggunting kertas
|
teliti
|
129
|
Membeli barang dengan wang simpanan sendiri
|
berdikari
|
130
|
Menyertai perarakan Hari Kebangsaan
|
patriotisme
|
131
|
Tidak melayari laman web yang tidak beretika
|
rasional
|
132
|
Bersama-sama melakukan kerja
|
kerjasama
|
133
|
Jangan cepat memberi hukuman
|
adil / rasional
|
134
|
Hidup sepakat membawa berkat
|
bermuafakat / toleransi
|
135
|
Tidak memilih rupa atau pangkat
|
rasional / adil
|
136
|
Bersaing-saing ketika berbasikal di jalan raya
|
berhati-hati / patuh
|
137
|
Berderma kepada mereka yang memerlukan
|
baik hati
|
138
|
Menutup suis lampu bilik ketika keluar
|
berjimat cermat
|
139
|
Ketua kampung juga turut membantu kami
|
tanggungjawab
|
140
|
Berebut-rebut menaiki bas
|
berdisiplin
|
141
|
Menghisap rokok hingga menyebabkan rakan terbatuk
|
bertimbang rasa / peka
|
142
|
Leka menonton televisyen dan tidak menyiapkan kerja sekolah
|
menghargai masa
|
143
|
Bangun lewat kerana mononton televisyen hingga larut malam
|
menghargai masa / menepati masa
|
144
|
Terima kasih cikgu, kerana membimbing saya selama ini
|
bersyukur / mengenang jasa
|
145
|
Berlatih bersungguh-sungguh sebelum menyertai acara larian
|
tekun / tanggungjawab
|
146
|
Memberi kata-kata semangat kepada rakan yang menyertai pertandingan
|
setia kawan
|
147
|
Bergotong-royong membersihkan kawasan rekreasi
|
kerjasama / mementingkan kebersihan
|
148
|
Memastikan pintu dan tingkap sudah dikunci sebelum meninggalkan rumah
|
berhati-hati
|
149
|
Sekolah kami telah mengadakan sambutan Bulan Kemerdekaan
|
semangat patriotisme
|
150
|
Kami bertafakur untuk mengingati para pejuang negara yang telah
terkorban
|
mengenang jasa
|
C. CONTOH PETIKAN BAHAGIAN C
PETIKAN
1
Setiap
pagi, Aidil pergi ke sekolah seawal pukul 6.30 pagi. Dia ingin cepat sampai di
sekolah kerana hendak bermain dengan kawan-kawannya. Oleh sebab mahu cepat, dia
selalu tidak bersarapan pagi walaupun ibunya telah menyediakan sarapan kegemarannya,
nasi lemak.Ibunya selalu menasihati Aidil supaya makan dulu sebelum ke sekolah.
Ibunya juga memberitahu kesannya jika tidak bersarapan pagi. Walaupun begitu,
Aidil tidak memperdulikannya.Selain tidak bersarapan pagi, Aidil juga selalu
tidak makan pada waktu rehat. Dia menghabiskan masa rehat itu dengan
bermain.Pada suatu hari, ketika mengikuti aktiviti Pendidikan Jasmani, Aidil
pengsan. Doktor mengesahkan Aidil mengalami gastrik. Sejak peristiwa itu, Aidil
menyesal kerana tidak mendengar nasihat ibunya. Dia berjanji akan bersarapan
pagi dan makan mengikut waktu.
PETIKAN
2
Azim
sedang leka menonton televisyen. Ibunya datang lalu menyuruhnya segera masuk
tidur kerana hari sudah lewat malam. Ibu
tidak mahu Azim terlewat ke sekolah.
Azim segera mematikan suis televisyen.
Namun begitu, sebaik sahaja ibunya masuk ke bilik, Azim secara
senyap-senyap kembali menonton televisyen.
Azim tidak mahu terlepas peluang menyaksikan rancangan gusti yang memang
menjadi kegemarannya.Keesokannya, Azim terasa amat berat untuk bangun. Sudah dua kali ibu Azim mengejutkannya, namun Azim masih terus
berselimut. Azim tersentak apabila
matanya terpandang jarum jam yang sudah menunjukkan pukul 7.30 pagi. Azim bingkas bangun lalu tergesa-gesa
bersiap. Dia hampir-hampir tersungkur apabila kakinya terlanggar bucu
katil.Sampai di sekolah, loceng sudah lama berbunyi. Azim ternampak seorang pengawas dengan buku
catatan di tangannya.Azim memasamkan mukanya apabila pengawas mencatat
namanya. Kali ini tentu dia akan didenda
lagi.
PETIKAN
3
Ayah
Saiful telah meninggal dunia. Sejak itu, kehidupan Saiful bersama ibu dan dua
orang adiknya bergantung kepada usaha mereka. Walaupun hidup serba kepayahan,
Saiful dan adik-adiknya sentiasa tenang dan tabah. Saiful sentiasa membantu
ibunya melakukan pelbagai kerja untuk menyara kehidupan mereka
sekeluarga.Setiap hari, selepas balik dari sekolah, Saiful akan membantu ibunya
menjual kiuh-muih di warung tidak jauh dari rumah mereka. Walaupun kepenatan
kerana melakukan pelbagai kerja, Saiful tidak pernah mengabaikan tanggungjawab
sebagai murid. Dia sentiasa cemerlang dalam akademik dan kokurikulum.Justeru,
tidak hairanlah Saiful sentiasa menerima pelbagai bantuan daripada rakan, guru
dan persatuan bagi membantu membiayai perbelanjaan persekolahannya. Malah
Saiful sering menjadi contoh oleh guru-guru kerana dia adalah murid cemerlang
di sekolah.Sebagai abang, Saiful juga akan sentiasa memberikan bimbingan kepada adik-adiknya dalam
pelajaran. Saiful mahu memastikan
adik-adiknya juga cemerlang sepertinya.
PETIKAN
4
Pada
suatu hari, Hamid pergi ke pasar. Dia dilanggar oleh sebuah motosikal ketika
hendak melintas jalan. Kaki kirinya patah. Banyak orang menyaksikan kemalangan
itu termasuk rakannya Amin.Amin berlari ke pondok telefon. Dia menelefon polis
dan ambulans. Hamid dibawa ke hospital. Penunggang motosikal itu pula membuat
laporan polis. Doktor dan jururawat merawat Hamid. Kakinya yang patah terpaksa
disimen. Dia terpaksa tinggal di hospital selama dua minggu. Dia tidak dapat
pergi ke sekolah.Hamid menyesal kerana terburu-buru ketika hendak melintas
jalan. Dia sepatutnya menggunakan jejantas ataupun lintasan pejalan kaki
apabila melintas jalan. Selepas kejadian pada hari tersebut, Hamid sentiasa
berhati-hati ketika berada di jalan raya. Dia tidak mahu kemalangan yang
menimpanya berulang.
PETIKAN
5
Di
Asia, Nordin Jadi terkenal sebagai juara acara lumba lari 400 meter. Di
Malaysia, beliau terkenal sebagai pelari terpantas. Begitulah kejayaan yang
dicapai oleh Nordin Jadi dalam bidang olahraga. Minatnya dalam bidang olahraga
bermula sejak sekolah rendah lagi. Beliau mendapat galakan daripada
guru-gurunya di Sekolah Kebangsaan Paya Mas, Tangkak.Kemudian Nordin
melanjutkan pelajaran di Sekolah Menengah Tun Mamat, Tangkak. Ketika itu beliau
berlatih dengan tekun dan gigih. Beliau mempunyai keyakinan bahawa usaha yang
tekun dan gigih pasti memperoleh kejayaan. Kegigihan beliau telah mendapat
perhatian pegawa-pegawai sukan. Beliau telah dipilih mewakili negara ke
Kejohanan Sukan Sekolah Asean. Penglibatan beliau dalam bidang olahraga telah
mengharumkan nama negara di seluruh Asia. Kejayaan yang diperoleh tidak
menjadikan Nordin jadi lupa
daratan. Beliau masih tekun berlatih dan sentiasa mendengar nasihat jurulatih walaupun sudah bergelar juara
PETIKAN
6
Rizal
dan Hafiz berjalan ke pondok telefon untuk membuat panggilan kepada rakan
mereka. Malangnya apabila mereka tiba di situ, mereka berasa hampa kerana
telefon di pondok itu telah rosak. Di dinding pondok telefon itu juga terdapat
beberapa kesan contengan. Mereka dapat mengagak perbuatan itu dilakukan oleh
beberapa orang budak nakal yang tidak bertanggungjawab.
Mereka berdua pernah terlihat
beberapa orang budak nakal yang bermain-main di situ ketika mereka pulang dari
sekolah. Mereka berdua bercadang untuk melaporkan perkara itu kepada pihak
berkuasa. Mereka berharap setelah laporan itu dibuat, pihak berkuasa akan
mengenakan tindakan yang sewajarnya kepada budak-budak yang tidak
bertanggungjawab itu. Kemudahan awam yang disediakan oleh pihak kerajaan
sepatutnya dijaga oleh semua golongan untuk kemudahan semua penduduk
PETIKAN
7
Taman
Seri Murni merupakan taman yang terkenal di daerah ini. Taman ini terkenal kerana kebersihan dan
aktiviti-aktiviti yang diadakan.
Walaupun penduduknya terdiri daripada berbilang kaum namun mereka
sentiasa bersatu padu. Mereka hidup
dengan harmoni.
Setiap
dua bulan, mereka akan turun ke taman tersebut untuk membersihkan kawasan taman
itu. Mereka membersihkan
longkang-longkang supaya pengaliran air tidak tersekat. Air yang tersekat boleh menjadi tempat
pembiakan nyamuk. Aktiviti yang mereka
lakukan dapat mengatasi masalah
kekotoran taman, mereka juga dapat mengenali jiran setaman.
Aktiviti
senam robik diadakan setiap hari Ahad.
Dengan senaman ini kesihatan penduduk terjamin. Setiap bulan pula diadakan pemeriksaan
kesihatan percuma oleh dua orang doktor yang mempunyai klinik di situ. Pemeriksaan kesihatan ini merupakan satu cara
mereka menabur bakti kepada penduduk setempat
PETIKAN
8
Izmir
seisi keluarga pulang ke kampung mereka di Kuala Kangsar, Perak. Dia pulang dengan menaiki kereta. Sebelum
memulakan perjalanan, terlebih dahulu ayah Izmir memeriksa keadaan
keretanya. Setelah pasti semuanya berada dalam
keadaan selamat, mereka pun memulakan perjalanan.
Di sepanjang perjalanan melalui
Lebuhraya Utara-Selatan, Izmir terpukau melihat keindahan Banjaran Titiwangsa yang melatari
pemandangan. Selepas lebih tiga
jam di perjalanan,
merekapun sampai di kampung mereka. Izmir bersalaman dengan
neneknya sambil menghulurkan buah tangan yang dibawanya
PETIKAN
9
“Kau bacalah buku Ah Long, jangan asyik menonton
televisyen saja . Peperiksaan dah semakin hampir. Kau tak nak berjaya ke macam
anak Mak Cik Melah jiran kita tu,” rungut Puan Swee Mooi pada anaknya.“Alah mak
ni, bisinglah. Tahulah saya nak baca buku.” Saban hari begitulah sikap Ah Long.
Penat menonton dia berbasikal merayau-rayau bersama kawan-kawannya. Senja baru dia pulang. Nasihat ibu langsung tidak
dihiraukannya.
Suatu
petang, Ah Long diajak berlumba. Dia
yang pantang dicabar menyahut ajakan kawannya itu. Ah Long mengayuh basikal
dengan lajunya. Malang tidak berbau. Ah Long hilang kawalan apabila
terlanggar seekor anjing yang melintas secara tiba-tiba.
“Makkkk ........!”
”Anak
encik perlu menjalani beberapa ujian
kerana otaknya mengalami sedikit gegaran akibat terhentak
pada batang pokok semasa kemalangan itu. Dia akan sedar sedikit hari
lagi. Sama-samalah kita berdoa,” pujuk doktor muda itu kepada Puan Swee Mooi
sekeluarga. Air mata Puan Swee Mooi mengalir laju.
PETIKAN 10
Pergi
ke pasar bersama Cik Zaitun,
Hendak
membeli si ikan parang;
Hidup
mesti bersopan santun,
Supaya
kita tidak dibenci orang.
Dayung sampan ke Tasik Cini ,
Peluh mengalir nampak di dahi;
Perkara baik kita teladani,
Yang buruk kita jauhi.
Nanas
ditanam di tepi paya,
Lalu dijual di pinggir kota;
Rajin
berusaha pasti berjaya,
Malas
bekerja membawa derita.
Bunga kiambang sungguh menawan,
Kembang mekar di pagi hari;
Kalau dapat mengapai awan,
Jangan pula meninggi diri.
Buah labu si buah kundur,
Banyak
tumbuh di Pulau;
Perahu
terlajak boleh diundur
Terlajak
kata membawa padah.
Satu lagi hasil kerja yang cukup baik bagi penambahbaikan pencapaian murid. Tahniah dan teruskan usaha murni ini.
ReplyDeleteYA CIKGU
DeleteSaya SISC+ Bahasa Melayu. Terima Kasih .Minta izin untuk menjadikan bahan Puan sebagai tambahan modul saya untuk membantu sekolah di daerah.
ReplyDeleteSilakan..saya halalkan..ilmu untuk dikongsi...bukan untuk dibawa sampai mati...
Deleteok juga dapat belajar bahasa melayu ni sebab dapat banyak nilai murni. thanks Faridah Doya
DeleteSumber rujukan yang baik. Mohon kebenaran untuk dijadikan rujukan murid-murid saya.
ReplyDeletesumber rujukan yg baik dan bernas.sgt bagus utk sy yg baru berkecimpung dlm bidang mengajar.mintak halal dan tahniah utk puan :)
ReplyDeleteterima kasih atas perkongsian ilmu...
ReplyDeletetq....mohon dikongsi
ReplyDeleteSaya mohon kebenaran untuk berkongsi dengan murid2 saya.
ReplyDeletemudah difahami murid, mudah difahami oleh guru untuk memberi pengajaran kepada murid...syabas puan....terima kasih
ReplyDeleteMohon share untuk dikongsi dengan murid2 saya..terima banyak2...
ReplyDeleteyour gay
ReplyDeletesangat membantu pengajaran saya. erima kasih cg.Faridah
ReplyDeletealhamdulilah komform dapat A
ReplyDeletehallo
ReplyDeletefaridah joyah
ReplyDeletechoi
ReplyDeletehakim ank wati
ReplyDeleteabdul mutalib
ReplyDeleteMohon juga digunakan bersama murid-murid saya,tahniah Cikgu dan terima kasih
ReplyDeleteKeep going like this,Mdm...
ReplyDelete